نحوه نگارش پایاننامه
مقدمه
یکی از ا هداف ارائه پایاننامه ، آشنائی دانشجویان گرامی با نحوه نگارش و تنظیم مطالب یک گزارش علمی است. در اینجا تمام نکات لازم را نمیتوان بیان
کرد، اما برای ایجاد هماهنگی بین پایاننامهها لازم است نکات زیر را در تهیه پایاننامه رعایت نمایند.
یک پایاننامه به ترتیب شامل بخشهای زیر میباشد:
الف- صفحه بسم ا...
ب- تأییدیه اعضای هیأت داوران حاضر در جلسه دفاع. این تأییدیه پس از برگزاری جلسه دفاع، توسط اعضاء هیأت داوران امضاء میشود.
ج- آئیننامه چاپ پایاننامه دانشجویان که به وسیله دانشجو تکمیل و امضا شده است
د- صفحه عنوان فارسی
هـ - تقدیم ( در یک صفحه- اختیاری)
و- تشکر و قدردانی ( در یک صفحه- اختیاری)
ز- چکیده فارسی (حداقل در 12خط و حداکثر 300 کلمه شامل واژگان کلیدی، ترجیحاً در یک صفحه)
ح- فهرست مطالب
ط- فهرست علائم و نشانهها ( در صورت نیاز)
ی- فهرست جداول ( در صورت نیاز)
ک- فهرست نمودارها، عکسها و نقشهها ( در صورت نیاز)
ل- متن اصلی پایاننامه که شامل قسمتهای زیر میباشد:
1- فصلهای مربوط به کار اصلی تحقیق :
فصل اول : کلیات تحقیق
- طرح مسئله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- اهداف تحقیق
- سوالات تحقیق
- فرضیات تحقیق
- تعریف مفاهیم
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد – اداره تحصیلات تکمیلی
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
- بررسی تحقیقات پیشین
- نظریه های مربوط به موضوع تحقیق
- چارچوب نظری تحقیق
فصل سوم : روش تحقیق
فصل چهارم : یافته های تحقیق
فصل پنجم: نتیجه گیری ( بررسی نتایج به دست آمده و ارائه پیشنهادها )
2- فهرست منابع و مأخذ
3- ضمائم ( در صورت نیاز)
4- چکیده انگلیسی(Abstract): باید تا حد امکان ترجمه کامل چکیده فارسی و شامل واژگان کلیدی(key words) باشد.
5- صفحه عنوان انگلیسی ( الزامی است)
اطلاعات کلی:
1- صفحه بسم ا...
بشکل ساده و مشخص صفحه آرائی گردد و از بکار بردن کادر و تزئینات مختلف خودداری شود.
2- تأییدیه هیأت داوران، تقدیم و تشکر:
هر کدام بترتیب در یک صفحه به طور جداگانه خلاصه شود.
3- عنوان:
چون عناوین پایاننامهها در بانکهای اطلاعاتی ماشینی و دستی حفظ میشود لازم است ضمن رسا بودن، مختصر، مفید و جامع باشد. یک پایاننامه بیش از یک عنوان اصلی ( و در صورت نیاز، بیش از یک عنوان فرعی ) نمیتواند داشته باشد و عنوان تصویب شده با عنوان درج شده در پایاننامه باید عیناً یکی باشد.یک عنوان خوب ، با کمترین تعداد کلمات، محتوای پایاننامه را معرفی کند. عنوان خوب، نامفهوم و گنگ نیست. غلطهای املایی و دستوری ندارد و از استفاده نابجای کلمات و یا عبارات گیجکننده، پیراسته است.
4- چکیده:
چکیده بخشی از پایاننامه است که خواننده را به مطالعه آن علاقمند میکند و یا از آن میگریزاند. چکیده باید در عین کوتاه بودن پاسخگوی سه پرسش ذیل باشد:
1- سوال یا مسئله تحقیق چیست؟
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد – اداره تحصیلات تکمیلی
2-روش پاسخگویی به سوال یا حل مسئله کدام است ؟
3-نتایج مهم بدست آمده کدامند؟
چکیده باید ترجیحاًدر یک صفحه باشد ( تقریباً تمامی چکیده پایاننامهها در یک صفحه قابل نگارش است). در نگارش چکیده نکات زیر باید رعایت شود:
- متن چکیده باید مزین به کلمهها و عبارات سلیس، آشنا، با معنی و روشن باشد.
- چکیده، جدا از پایاننامه باید به تنهایی گویا و مستقل باشد. در چکیده باید از ذکر منابع، اشاره به جداول و نمودارها اجتناب شود.
- تمیز بودن مطلب، نداشتن غلطهای املایی یا دستور زبانی و رعایت دقت و تسلسل روند نگارش چکیده از نکات مهم دیگری است که باید درنظر گرفته
شود.
- در چکیده پایاننامه باید از درج مشخصات مربوط به پایاننامه خودداری شود.- کلمات کلیدی در انتهای چکیده فارسی وانگلیسی آورده شود.
- محتوای چکیدهها بر اساس موضوع و گرایش تحقیق طبقهبندی میشود و به همین جهت وجود کلمات شاخص و کلیدی، مراکز اطلاعاتی را در طبقهبندی دقیق و سریع اطلاعات یاری میدهد. کلمات کلیدی، راهنمای نکات مهم موجود در پایاننامه هستند. بنابراین باید در حد امکان کلمهها یا عباراتی انتخاب شد که ماهیت، محتوا و گرایش کار را به وضوح روشن نماید.
- چکیده باید منعکس کننده اصل موضوع باشد.
- در چکیده باید اهداف تحقیق مورد توجه قرار گیرد.
- تأکید روی اطلاعات تازه ( یافتهها) و اصطلاحات جدید یا نظریهها، فرضیهها، نتایج و پیشنهادها متمرکز شود.
- اگر در پایاننامه روش نوینی برای اولین بار ارائه میشود و تا به حال معمول نبوده است، با جزئیات بیشتری ذکر شود. شایان ذکر است چکیده
فارسی وانگلیسی باید حتماً به تأیید استاد راهنما رسیده باشد.
5- فهرستها:
بعد از چکیده پایاننامه بترتیب فهرست مطالب، فهرست علائم و نشانهها، فهرست جداول، فهرست اشکال و سایر فهرستها قرار میگیرند. در فهرست مطالب صفحات اولیه پایاننامه ( تقدیر، تقدیم، چکیده و ...) ذکر نمیشود. فهرست مطالب شامل فهرستهای جداول، اشکال، علائم اختصاری، عناوین فصول و بخشها و زیربخشهای هر فصل با ذکر عنوان مربوطه و شماره صفحه شروع میباشد. عناوین ذکر شده در فهرست مطالب باید عیناً با عناوین خود متن مطابقت کند: ( برای مثال شماره گذاری، نقطه گذاری، با حروف بزرگ نوشتن). بعبارت دیگر فهرست عناوین باید کاملاً همانند عناوین در داخل متن اصلی باشد.
- در فهرستها بین دو عنوان پشت سر هم باید فاصله بیشتری باشد که دو عنوان را از یکدیگر متمایز کند ولی برای یک عنوان که بیش از خط است باید
فاصله معمولی بکار برده شود و شماره صفحه در خط دوم ذکر شود.
- فهرست مطالب، علائم و نشانهها، جداول،اشکال و سایر فهرستها با حروف ابجد شماره گذاری شود.
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد – اداره تحصیلات تکمیلی
- فهرست منابع و ماخذ، پیوستها، ضمائم (در صورت نیاز) و چکیده انگلیسی(که بدنبال متن اصلی پایاننامه قرار میگیرند) به ترتیبی که ذکر شد بصورت
تیتری مجزا از فصول دیگر پایاننامه در فهرست مطالب تایپ میشوند.
6- کلیات تحقیق:
کلیات تحقیق اولین فصل از ساختار اصلی پایاننامه است. هدف از نوشتن کلیات این است که زمینه اطلاعاتی لازم برای خواننده فراهم آید. در طول این فصل مقدمه باید سعی شود موضوع تحقیق با زبانی روشن، ساده و بطور عمیق و جهتیافته به خواننده معرفی شود. مقدمه باید خواننده را مجذوب و اهمیت موضوع تحقیق را آشکار سازد. در مقدمه باید با ارائه ضرورت انجام تحقیق به همراه دیگر شواهد تحقیقی و اطلاعات موجود با ذکر منبع، سوالات و اهداف تحقیق به روشی منظم، منطقی و هدفدار، خواننده را جهت داد و به سوی راه حل موردنظر هدایت کرد.مقدمه مناسب ترین جا برای ارائه اختصارات و بعضی توضیحات کلی است ، توضیحاتی که شاید نتوان در مباحث دیگر در مورد آنها توضیح داد.
7- روش تحقیق:
دراین فصل ، دانشجو ابتدا یکی از روش های تحقیق را به عنوان روش تحقیق خود انتخاب و معرفی می کند و سپس به توضیحات مربوط به آن
می پردازد . روش تحقیق باید با توجه به موضوع ، سوالها و فرضیات تحقیق انتخاب شود ، به گونه ای که با استفاده از آن بتوان به بهترین نحو
صحت و سقم فرضیات تحقیق را مورد بررسی علمی قرار داد و به سوالهای تحقیق پاسخ داد .
8- یافته های تحقیق:
در این فصل ، اطلاعاتی که از طریق تحقیق به دست آمده است ، به صورتی منظم و با استفاده از جدولها و نمودارهای مناسب ارائه می شود ، به
گونه ای که صحت و سقم فرضیات با استفاده از این اطلاعات بررسی شود و پاسخ سوالات تحقیق به دست آید.
9- بحث ، نتیجه گیری و پیشنهاد :
در این فصل یافته های تحقیق ، تحلیل وتفسیر می شوند وارتباط آنها با چارچوب نظری ، تحقیقات پیشین و تحقیقات آینده مورد بحث و بررسی قرار
می گیرد و پیشنهادهایی که می توان از نتایج تحقیق استنباط کرد ، ارائه می شوند . مباحث این فصل باید با موضوع ، اهداف ، سوالات و فرضیات
تحقیق کاملا" هماهنگ باشد .دراین فصل نباید یافته های جدیدی غیر از یافته های فصلهای قبل عرضه کرد، بلکه باید یافته های فصلهای قبل را با
استفاده از اطلاعات دیگر تحلیل و تفسیر کرد و استنتاجهای لازم را به عمل آورد .
10- شیوه استناد به منابع و ماخذ:
به منظور یکسان سازی در نگارش پایان نامه ها ، شیوه استناد درون متنی به شرح ذیل معرفی و دانشجویان محترم موظف هستند تنها از این روش
پیروی نمایند . این شیوه به نظام "نام- سال " نیز شهرت دارد که سعی گردیده است مهمترین قواعد آن برای تدوین ارجاعات در این دستورالعمل آورده شود.
قواعد استناد در متن
الف - برای استناد در متن ، ابتدا نام خانوادگی پدید آورنده و سپس سال انتشار اثر داخل پرانتز درج می شود . بدین ترتیب که پس از ذکر نام خانوادگی پدیدآورنده ، یک ویرگول و بعد یک فاصله قرار می گیرد و سپس سال نشر می آید .
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد – اداره تحصیلات تکمیلی
قالب : (پرانتز باز ) نام خانوادگی پدید آورنده ( ویرگول ، یک فاصله ) سال نشر اثر ( پرانتز بسته )
مثال :چاپ سنگی یا لیتوگرافی نیز برای نخستین بار ، چون چاپ سربی ، در تبریز دایر شد ( بابازاده ، 1378).
In a recent study of student performance (Jones , 1998)….
ب . درصورتی که اثری دارای دو پدید آورنده باشد ، نام خانوادگی هر دو ذکرمی شود بدین ترتیب که پس از ذکرنام خانوادگی پدید آورنده اول ، ویرگول یا واو عطف ( یا هر دو علامت ) قرار می گیرد و پس از یک فاصله نام خانوادگی پدید آورنده دوم درج می شود .
قالب: ( پرانتز باز ) نام خانوادگی پدید آورنده اول ( ویرگول یا واو عطف ، یک فاصله ) نام خانوادگی پدید آورنده دوم ( ویرگول ، یک فاصله ) سال نشر اثر ( پرانتز بسته)
مثال : نیاز به تغییر مهم ترین عاملی است که از آغاز تاکنون تمدن های بشری را بنا کرده ، رشد داده ، و منهدم کرده است ( الماسی ، احسانی، 1382) .
ج . در صورتی که اثر دارای سه تا پنج پدیدآورنده است ، در اولین استناد نام خانوادگی همه ، به ترتیبی که در بند 2 ذکر شده ، و در استنادهای بعدی فقط نام اولین پدید آورنده به همراه عبارت "و دیگران" و در انگلیسی "et al." ذکر می شود .
قالب ( در اولین مرتبه استناد )
( پرانتز باز ) نام خانوادگی پدید آورنده اول ( ویرگول ، یک فاصله ) نام خانوادگی پدید آورنده دوم ( ویرگول ، یک فاصله ) نام خانوادگی پدید
آورنده سوم ( ویرگول ، یک فاصله ) نام خانوادگی پدید آورنده چهارم ( ویرگول یا واو عطف ، یک فاصله ) نام خانوادگی پدید آورنده پنجم
( ویرگول ، یک فاصله ) سال نشر اثر ( پرانتز بسته )
مثال:در واقع سبک شعر سپید از انفجار سبک هندی پدید آمده است ( حسینی ، مجتهدی ، فرامرزپور ، دارابی ، و احسانی ، 1382) .
A Review of research on religion and health have concluded that at least some types of religious are related to higher levels of physical and mental health (Payne , Bergin,Bielema, & Jenkins, 1991).
د . در صورتی که نام پدید آورنده اثر درمتن آمده است ، بلافاصله پس از آن ، فقط سال نشر در داخل پرانتز ذکر می شود .
مثال :ابراهیمی و محسنی ( 1382) معتقدند فقر فرهنگی زاده فقر اقتصادی است و فقر فرهنگی ، به نوبه خود ، به فقر اقتصادی دامن می زند.
Writh and Mitchell ( 1994) Found although there was a reduction in insulin dosage over a period two weeks in the treatment condition compard to the control condition was not statistically significant.
5 . در صورتی که استناد به نقل قول مستقیم از یک اثر تعلق دارد ، شماره صفحه یا صفحات مربوط به آن ، همراه نام پدید آورنده و سال نشر اثر ذکر می شود .
در صورتی که نقل قول کوتاه ( یعنی کمتر از 40 کلمه ) باشد باید داخل گیومه قرار گیرد . علائم سجاوندی ، مثل ویرگول، نقطه ، نقطه ویرگول انتهایی
نقل قول ، پس از پرانتز استناد قرار می گیرند . در صورتی که این علائم در وسط جمله نقل قول قرار داشته باشند به همان شکل ظاهر می شوند . علامت
سوال و تعجب ، در صورتی که بخشی از نقل قول باشند ، درجای خود ودر صورتی که مربوط به متن باشند پس از پرانتز استناد ظاهر می شوند .
مثال : کسیرر معتقد است :" انتخاب علل کاملا آزاد است ، هر چیزی ممکن است از چیز دیگر پدید آید " ( شایگان ، 1371،ص[*] 133) .
"student often had difficulty using APA style" (Jones , 1998,P.199),but
she did not offer an explanation as to why .
According to Jones ( 1998) , "student often had difficulty using APA style , especially when it was their first
time" (P. 199) .
Jones (1998) found " students often had difficulty using APA style" (P.199); what implication does this have for teachers?
- ۹۴/۰۷/۱۹