• درخواست ثبت املاک اختصاصی وعمومی شهرداری با توجه به قانون ثبت،مدنی،شهرداری به چه ترتیب است؟
o م45 آیین نامه مالی شهرداری ها اموال شهرداری ها را بر دونوع دانسته است:
1) اموال عمومی
2) اموال اختصاصی
1)اموال عمومی:مانندخیابانها،کوچه¬های عمومی،پارکها،میدانهاو.... در تبصره6 ماده96 قانون شهرداریها اشاره شده است. این نوع اموال قابل ثبت از سوی افراد نیستند هرچند مفهوم مخالف م41 آیین نامه ق.ث چنین است که شهرداری¬ میتواند نسبت به اموال عمومی تقاضای ثبت نماید تا این نوع از اموال در دفاتر املاک ودفاتر مخصوص ثبت شوند.
2)اموال اختصاصی: اموال یا املاک شهرداری¬ها اگر مختص به خود شخص حقوقی شهرداری باشد جزء اموال اختصاصی به حساب می¬آید به حکم ماده30 ق.م میتواند در آنها تصرف مادی وحقوقی بعمل آورد مانند ساختمانها وتجهیزات اداری و خودروهای شهرداری و اراضی که به طرق مختلف به شهرداری تملک شده¬اند.
مقررات مربوط به ثبت اموال اختصاصی دولت وشهرداری¬ها:
مطابق ماده32ق.ث درخواست ثبت اموال غیر منقول متعلق به دولت برعهده مالیه محل وشهرداریها بر عهده رییس مؤسسات مذکور میباشد
ماده47آیین نامه شهرداری¬ها،شهرداری هر محل را مکلف ساخته تا کلیه اموال غیر منقول اختصاصی شهرداری به ثبت برسانند
ماده10 قانون شهرداری از پرداخت حق¬الثبت املاک معاف دانسته است.
بند258م.ب.ث تقاضای ثبت املاک دولتی و املاکی که بموجب قوانین خاص در مالکیت دولت قرار میگیرد از طرف سازمان مربوطه به عمل می¬آید.
ماده26آیین نامه اموال دولتی، وزارتخانه¬ها وموسسات دولتی را مکلف نموده تا ظرف دوسال جهت تثبیت مالکیت دولت به نمایندگی وزارتخانه مربوطه اقدام نمایند
بند458م.ب.ث ادارات دولت از پرداخت هرگونه حق¬الثبت معاف میباشند
در خصوص شرکتهای دولتی قبول ثبت،ادامه عملیات مقدماتی ثبت و نیزصدور سند مالکیت بنام شرکت مدعی ثبت انجام میشود وذکر نام دولت با سمت نمایندگی ضرورت ندارد.
م9قانون لایحه قانونی-نحوه خرید وتملک اراضی و املاک-دولت یا شهرداری¬ها میتوانند بدون لزوم تنظیم سندرسمی وبا تنظیم نوشته عادی با حضور مالک و در غیاب آنها با حضور نماینده دادستان ملکی را تصرف و بهای آن را پرداخت نماید.
بند4ماده 19 آیین نامه قانون ثبت:صورتمجلس احراز تصرفی که توسط نماینده ثبت در اجرای ماده13 همان آیین نامه تهیه میشودخود مستند انجام معامله میباشد.
مقررات مربوط به ثبت اموال عمومی شهرداری¬ها و دولت:
مباحات ملک شخصی نمیباشد ولی میتوان با رعایت مقررات مربوطه این قبیل رقبات را تملک و مورد استفاده قرار داد(م92ق.م)
م41 آیین نامه ق.ث: نسبت به املاکی که مالک خاص ندارد مانند طرق ، شوارع و.... از افراد درخواست ثبت پذیرفته نمی¬شود
با توجه به اطلاق م9ق.ث منعی بر تقاضای قبول ثبت اموال عمومی نمیباشد.
م27آیین نامه:اراضی که قبلا جزشوارع یا میدانهای عمومی بوده وهمچنین انبار متروکه که بعداً تبدیل به ملک می¬شود از طرف مالک یا شهرداری یا مرجع ذیربط درخواست ثبت پذیرفته می¬شود.
ممکن است ملک شخص خصوصی جزء اموال اختصاصی شخص اداری گردد در این صورت اگر عملیات ثبت تمام نشده باید با رعایت وضع تازه عملیات ثبتی را به سود شخص اداری تعقیب کرد
اگر ملک شخص خصوصی مبدل به یکی از اموال عمومی شخص اداری گردیده مثلا به صورت گورستان عمومی یا پارک شهر در¬آید اگر آن مال عمومی قابل تقاضای ثبت باشدبه ترتیب مذکور فوق عمل می¬شود، اگر قابل تقاضای ثبت نباشد م45 آیین نامه ق.ث(اگرعملیات ثبتی تمام نشده باشد) مختومه میگردد وگرنه باید ذیل ماده مذکور درباره آن رعایت شود.
• درخواست ثبت اراضی واملاک دولت به چه ترتیبی انجام میگیرد؟
• درخواست ثبت اراضی و موات و ملی و وقفی و دولتی به چه صورت انجام میگیرد؟آیا میتوان برای اینگونه املاک سندمالکیت صادرکرد؟
عناصر اراضی موات:
1) سابقه مالکیت خصوصی ان معلوم نباشد.
2) مشغول به کشت و زرع و آبادی نباشد.
3) مالک بالفعل نداشته باشد.
م27 ق.م:«.....زمینهائیکه معطل افتاده و آبادی وکشت و زرع در آنها نباشد»
ثبت موات:
م26 آیین نامه اجرایی قانون تقسیم وفروش املاک مورداجاره چنین مگوید:
o (ادامه و انجام تشریفات ثبتی اراضی موات داخل محدوده ماده17 قانون «محدوه هر شهر تاشعاع 30کیلومتر»که قبلا از طرف وزارت اصلاحات ارضی وتعاون روستایی میباشد)
در مورد ثبت اراضی موات نیز ماده11 قانون، اساسنامه شرکت ملی نفت ایران «در مورد اراضی موات حیازت¬وتملک آن از طرف شرکت مجاز و تابع احکام محلی است انجام تشریفات ثبتی این قبیل اراضی مستقیما از طرف دولت صورت خواهد گرفت»
در مواردیکه زمین سابقه ثبتی به نام اشخاص نداشته باشد وبر اساس نظریه وزارت مسکن وشهرسازی موات تشخیص داده شود با توجه به تبصره الحاقی ماده9 آیین نامه ق.ث و قبول تقاضای ثبت اراضی موات و بایر بلامالک به نام دولت وانتشارآگهی¬های نوبتی آنها نیازی به تنظیم اظهارنامه ثبتی به نام دولت نبوده و حسب درخواست وزارت مسکن بدون انتشار آگهی نوبتی و تحدیدی بلافاصله از استفاده از پلاک بخش مربوطه وضمن تعیین شماره فرعی، صورتمجلس تعیین حدود با رعایت حدود مجاورین درصورت وجود سابقه تحدید حدود با حضور نماینده زمین شهری محل تنظیم میگردد وملک در دفتراملاک ثبت وسند مالکیت صادر میگردد.
در صورتی که براساس ماده 9قانون قصد تملک زمین غیر مواتی را دارند و یا قبلاً تملک نموده¬اند ولی اساساً سابقه درخواست ثبت ندارد و زمین مزبور از نظر مقررات ثبتی مجهول¬المالک است ادارت ثبت مکلفندضمن تنظیم صورتمجلس لازم در اجرای ماده27 این آیین نامه که به منزله صورتمجلس احراز تصرف خواهد بود تعیین نمایند.
مقررات ثبتی حاکم بر منابع طبیعی:
پس از تصویب قانون ملی شدن جنگلها مصوب02/10/1341 پذیرش درخواست ثبت،تحدید حدود و صدور سند مالکیت املاک مشمول قانون موصوف به نام اشخاص از ناحیه اداره ثبت ممنوع گردید
بند347م.ب.ث وبند348م.ب.ث نحوه صدور سند مالکیت منابع طبیعی را مفصلاً توضیح داده است
برحسب مقررات ماده 13آیین نامه قانون ملی شدن جنگلها و ماده 39 قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلها مأمورین و نقشه¬برداران اداره منابع طبیعی پس از اخذ و ملاحظه سوابق ثبتی و مندرجات پرونده و دفاتر مربوطه در ادارات ثبت مستثنیات قانونی را مشخص ونقشه¬برداری می¬نمایند و گزارش لازم را برای ادراه متبوع خود تنظیم میکنند.
وقف:
طبق ماده 27 ق.ث و مواد 25 و32و35 آیین نامه ق.ث درخواست ثبت موقوفات بر عهده متولی آنهاست واز این جهت فرقی بین عام وخاص نیست. در مورد موقوفات عام¬المنفعه متولی باید ظرف 30 روز از تاریخ نشر اولین آگهی مقدماتی «آگهی ماده10 ق.ث» درخواست ثبت نمایند وگرنه اداره اوقاف درخواست ثبت خواهد کرد و طبق ماده39آیین نامه مذکور ناظر بر ماده39 ق.ث است عنوان درخواست کننده ثبت موقوفه «متصدی» یا «مدعی تولیت» قید میشود نه «متولی»
برابر ماده30 ق.ث بدون اخذ حق¬الثبت و مخارج مقدماتی پذیرفته خواهد شد.
- ۹۶/۰۹/۲۶